MASTERCLASS 2018
Dit jaar vond
de 23e
editie plaats van 15
tm
26
augustus 2018
in de Amstelkerk te Amsterdam (concerten) en
Conservatorium van Amsterdam (openbare lessen).
Openingsconcert
23e Masterclass op 15 augustus 2018,
20.15 uur in Amstelkerk
5
augustus
2018,
20.15 uur in de Amstelkerk
Bach - Fantasia en Fuga in a klein
BWV 904 Beethoven - Sonate in d klein opus 31 nr.2 Brahms - Intermezzo in A groot opus 118
nr.2 Chopin - Barcarolle in Fis groot opus 60 Schumann -
Fantasie in C groot opus 17
-
Lessen op het Reggeplantsoen Almere vanaf 16 tot
en met 19 augustus -
Lessen in het Conservatorium van Amsterdam vanaf
20 tot en met 25 augustus,
kamer 7.34
-
Slotconcert met alle deelnemers op 2 6 augustus
15.00 uur in de Amstelkerk
VERSLAG SLOTCONCERT door alle deelnemers aan de 23e
masterclass 2018
Traditiegetrouw speelden alle deelnemers tijdens het
slotconcert van de Internationale Masterclass van Willem Brons
op zondag 26 augustus in de Amstelkerk te Amsterdam.
Opnamen van dit concert werd gemaakt door de Amsterdamse
Concertzender.
De middag werd geopend met een transparante, levendige weergave
van de Toccata uit Partita 6 van Bach door de Japanse pianiste
Mayu Fukumoto.
Hierop volgde een geconcentreerde uitvoering van het eerste deel
van Schuberts sonate in a klein D784 door de Russische
deelneemster Diana Abgaryan.Hierop volgde
Chopins tweede Ballade, indrukwekkend vertolkt door Alexander
Kudryatsev, die de masterclass al meermalen bezocht heeft.
Nika Melnikova blonk uit in eerste Moment Musical van
Rachmaninov door haar fraaie toonvorming. Ook speelde zij van
Moessorgsky nog Kopak.
Wakana Shimizu sloot het eerste gedeelte van dit concert
af met een indrukwekkende interpretatie van Chopins Andante
spianato en de zo virtuoze Grande Polonaise.
Het tweede gedeelte van het programma werd geopend met een
krachtige uitvoering van Chopins Polonaise in As groot opus 53
door Ilya Kondratiev. Violetta Khachikyan
gaf een poëtische vertolking van Rachmaninovs zo sensitieve
Etude-Tableau opus 39 nr.2, gevolgd door de imponerende Etude
opus 39 nr.9.
De verstilling van Chopins Nocturne opus 62 nr. 1 kwam
uitstekend tot zijn recht in de weergave van de Duitse deelnemer
Jonathan Zydek.
Satomi Chihara boeide met de verklanking van Isolde's
Liebestod van Wagner in de bewerking van Liszt. Het
slotconcert werd besloten met drie delen de Notenkrakersuite
van Tsjaikovsky in een bewerking voor piano vierhandig. Het
Poolse duo Pawel Motyczinski en Dorota Motyczinska
bleek perfect op elkaar ingespeeld te zijn. Vanwege groot succes
speelden zij als toegift nog een Tango van Piazolla.
Hiermee kwam het zeer gevarieerde programma tot een einde.
MASTERCLASS 2017
Dit
jaar vond de 22e editie plaats van 16 tm 27 augustus 2017
in de Amstelkerk te Amsterdam (concerten), Almere en het
Conservatorium van Amsterdam (openbare lessen).
-
Openingsconcert 16 augustus 20.15 uur in de
Amstelkerk
-
Lessen op het Reggeplantsoen 3, Almere vanaf 17
tot en met 20 augustus
-
Lessen in het Conservatorium van Amsterdam vanaf
21 tot en met 26 augustus
-
Slotconcert met alle deelnemers op 27 augustus
15.00 uur in de Amstelkerk
Het
slotconcert van Masterclass 2017 concert werd geopend met een
spirituele uitvoering van Mozarts Rondo in D groot door
Alexander Kudryatsev.
Daarna volgde een poëtische vertolking van Rachmaninovs
Etude-tableau opus 39 nr.2 door Ekaterina Bernikova.
Mariam Abgaryan demonstreerde haar grote talent aan de hand van
vijf Fantasiestukken van Schumann.
Anel Seitenova liet ons kennis maken met twee
minder bekende Canzonas van Medtner.
Nadja Filippova bevestigde haar affiniteit
met Debussy met het overbekende L'Isle joyeuse en het vrij
onbekende maar fascinerende Masques.
De
jongste deelnemer Sasha Kashpurin
speelde met indrukwekkende virtuositeit en fantasie een etude
van Chopin en Scriabin, gevolgd door een totaal onbekende,
hondsmoeilijke etude van Kapustin.
Na de pauze opende Wakana Shimizu met een
overtuigend en zeer geconcentreerd opgebouwde interpretatie van
de Fantasie van Chopin.
Zelfs kamermuziek ontbrak niet op dit zo
gevarieerde programma. Kristina en Diana Avanesyan brachten twee
delen uit een sonate voor viool en piano van Mozart.
Een weinig bekende compositie van Liszt,
diens fraaie Sarabande en Chaconne op
een thema van Händel, werd op gedecideerde wijze ten gehore
gebracht door Ilya Kondratiev, die al eerder aantoonde over veel
affiniteit met Liszt ter beschikken.
Het festijn werd besloten met vier delen uit
Rachmaninovs opus 11, stukken voor piano vierhandig.
Pawel Motyczinski en Dorota Motyczinska bleken een ideaal duo.
Samen gaven zij een waardige afsluiting van een fascinerend
concert op zeer hoog niveau.
Programma SLOTCONCERT Masterclass
Willem Brons
27 augustus 2017 in de Amstelkerk
Mozart -
Rondo in D groot
Alexander Kudryatsev
Rachmaninov - Etude-tableau in a klein opus 39/2
Ekaterina Bernikova
Schumann - Vijf delen uit Fantasiestukken opus 12
Mariam Abgaryan
Medtner -Twee canzonas
Anel Seitenova
Debussy - Masques en L’Isle joyeuse
Nadja Filippova
Chopin - Etude opus 25/10 in b klein
Scriabin - Etude opus 42/5 in cis klein
Kasputin - Etude
Sasha Kashpurin
p
a u z e
Chopin - Fantasie in f klein
Wakana Shimizu
Mozart - Uit Sonate voor viool en piano in Bes groot deel 2 en 3
Kristina en Diana Avanesyan
Liszt - Sarabande en Chaconne op een thema van Händel
lya Kondratiev
Rachmaninov - Uit zes pianostukken voor klavier vierhandig 1,2,5
en 6
Pawel Motyczinski en Dorota Motyczinska
MASTERCLASS 2016

Dit jaar vond de 21e editie
plaats van 17 tm 28 augustus 2016 in de Amstelkerk te Amsterdam
(concerten) en Conservatorium van Amsterdam (openbare lessen).
D e
elf deelnemers aan de masterclass waren:
Violetta Khachikyan
- Lübeck
Mariam Abgariam
- Moskou
Ekaterina Bernikova
- St.Petersburg
Leonhard Deering
- Karlsruhe
Nadja Filippova
- Berlijn/Amsterdam
Alexander Kashpurin
- St.Petersburg
Ilya Kondratiev
- Londen
Alexander Kudryatsev
- Moskou
Marta Liebana
- Amsterdam/Madrid
Anel Seitenova
- Ekaterinenburg
Mami Shimizu
- Tokio
Wakana Shimizu
- Tokio-Amsterdam
Ofschoon het aantal van twaalf deelnemers best veel is voor één
docent bleek het niettemin toch mogelijk iedere deelnemer zes lessen
aan te bieden.
Hoe zeer de masterclass door de deelnemers gewaardeerd wordt blijkt
ook uit het feit dat men zo graag terugkomt. Toch waren er in 2016
toch nog twee nieuwe deelnemers: Mariam Abgariam en Leonhard Deering.
Tijdens het slotconcert werd wederom duidelijk hoezeer het programma
van de masterclass zich richt op zoveel mogelijk verschillenden
stijlen.
Zo hoorden we tijdens het slotconcert een sprankelende uitvoering van
Bachs Toccata in D groot
door Violetta Khachikyan.
Mozarts Rondo in a klein
werd fijnzinnig vertolkt door Mami Shimizu.
De spirituele variaties van Mozart over
Unser dummer Pöbel meint
kwamen uitstekend tot hun recht in de voortvarende uitvoering van
Nadja Filippova.
Mariam Abgariam overtuigde ten zeerste in twee delen uit Beethovens
Appassionata.
De romantiek was uiteraard ook goed vertegenwoordigd.
Wakana Shimizu maakte veel indruk met Schumanns lied Widmung in de bewerking van Liszt, gevolgd door een zeer
geconcentreerde uitvoering van Chopins vierde Ballade.
Ook Chopins etude opus 25/7 klonk fraai onder de handen van Anel
Seitenova. Leonhard Dering verklankte
Jeux d’eau de Villa d’Este van Liszt, een compositie die al
vooruitloopt op het impressionisme.
Het echte impressionisme kwam aan bod bij Alexander Kudryatsev dank
zij zijn sfeervolle weergave van Debussy’s
Reflets dans l’eau en
Poissons d’or.
Dat gold evenzeer voor Alexander Kashpurins interpretatie van Ravels
Ondine.
Uiteraard was er ook nog Russisch repertoire te beluisteren. Ekaterina
Bernikova’s rijk geschakeerde toonvorming bleek ideaal voor de
Elegie
van Rachmaninov. Ilya Kondratiev belichtte de grandeur van deze zo
romantische toondichter in zijn gedreven, virtuoze weergave van
Moments musicaux 3 en 4.
Kortom, het slotconcert stond op zeer hoog niveau. De luisteraars
staken hun enthousiasme dan ook niet onder stoelen en banken.
Iedereen ziet uit naar de volgende masterclass!
Masterclass 2015, Amstelkerk en
Sweelinckzaal, Conservatorium van Amsterdam
Willem
Brons speelde tijdens het openingsconcert in de Amstelkerk Bachs
Goldberg Variaties en de Drie Klavierstukken van
Schubert.
Het slotconcert - eveneens in de sfeervolle Amstelkerk - stond niet
alleen in technisch opzicht maar ook in muzikaal opzicht op zeer
hoog peil. Niet minder dan elf componisten kwamen aan bod van Bach
tot aan Gerhswin!
Zoals gebruikelijk gaven alle deelnemers acte de présence.
Ekaterina Bernikova beet de spits af met een spirituele vertolking van
Bachs Toccata in D groot. Ook de meer melancholische sectie
in fis klein kwam prachtig tot zijn recht.
Alexander Kudryatsev belichtte op overtuigende wijze het gracieuze
karakter van Beethovens Andante Favori met veel aandacht voor
details.
Mami Shimizu volgde met een doorleefde weergave van het eerste deel
uit Schumanns Fantasie opus 17. Mami nam al in 2003 deel aan
de masterclass!
Ook het impressionisme van Debussy kwam aan bod. Nadja Filippova
toonde veel affiniteit met Images boek 2.
Het gedeelte voor de pauze werd door Wakana Shimizu op ronduit
indrukwekkende wijze afgesloten met Après une lecture de
Dante van Liszt. Wakana nam in 2004 als jong meisje al deel aan
de masterclass.
Na de pauze verraste Wouter Berghuizen met een doorleefde vertolking
van Francks soms zo mystieke Prélude, Fugue et Variation in
een eigenbewerking want oorspronkelijk is het een orgelwerk.
Anel Seitenova, die voor het eerst aan masterclass deelnam, bleek echt
een aanwinst zoals bleek uit haar levendige en spannende
interpretatie van een aantal Preludes van Shostakovitch.
Violetta Khachikyan, die al voor het eerst deelnam in 2005, boeide -
zoals altijd - haar gehoor met een expressieve vertolking van vijf
delen van Tsjaikovski’s Jaargetijden.
De talentvolle Sasha Khaspurin, die voor de tweede keer deelnam,
maakte indruk met een typisch Russische weergave van Scriabins
vierde sonate.
Het omvangrijke slotconcert werd op overtuigende wijze afgesloten door
Ilya Kondratiev met de drie Preludes van Gershwin.
Al met al gaf deze middag een even boeiend als veelzijdig overzicht
van de gehele pianoliteratuur, waarmee de veelzijdigheid waar de
masterclass altijd naar streeft, weer eens duidelijk aangetoond
werd.
We zien uit naar volgend jaar!
Masterclass 2014, Bethanien
Klooster, Sweelinckzaal Conservatorium
Het
ideaal, waar onze masterclass met de grootst mogelijke inzet naar
streeft, is verdieping van de interpretatie met inachtneming van
inzichten in stijl en uitvoeringspraktijk. De pianisten, die hier
aan deelnemen, weten dat. Sterker nog, zij willen niet anders want
dat is juist waarvoor zij zo graag komen. In feite is deze
masterclass het tegenovergestelde van een concours. Het gaat er niet
om wie de beste is. Iedere deelnemer wordt als gelijkwaardig
beschouwd. Er is ook oprechte belangstelling voor elkaar.
Op 20 augustus werd het openingsconcert - zoals altijd - gegeven
door Willem Brons, dit keer in het Bethaniënklooster. Ook ditmaal
vormden de Weense Klassieken een belangrijk bestanddeel van het
programma want Mozarts onvolprezen Rondo K.V. 511 en de sonates opus
31/2 en opus 90 van Beethoven vormden de kern van het programma.
Na de pauze werd evenals vorig jaar
Valse Triste van Kees Olthuis uitgevoerd, nu in tegenwoordigheid
van de componist, die vorig jaar helaas verhinderd was. De avond
werd besloten met Schumanns aangrijpende Fantasie opus 17.
Tijdens de 19e masterclass werd gewerkt met niet minder dan
tien deelnemers. Daarom was de masterclass uitgebreid tot maar
liefst tien dagen. Het niveau was wederom zeer hoog en het
repertoire bleek veelzijdig.
Evenals vorig jaar was er gelukkig ruime aandacht voor Haydn, Mozart,
Beethoven en Schubert naast de gangbare romantische composities van
Chopin, Schumann, Liszt, Brahms en Rachmaninov.
Verheugend was dat er meer toehoorders op de masterclass afkwamen
dan het jaar daarvoor. We hopen dat deze stijging zich nog zal
voortzetten want de aanwezigheid van toehoorders werkt in de regel
inspirerend op de deelnemers.
Aan de masterclass werd voor het eerst meegewerkt door de docente
Alexandra Türk. Zij weet als geen ander aan het fysieke aspect van
pianospelen, op een zeer originele manier, aandacht te geven. Zij
geeft daarbij waardevolle adviezen, doet oefeningen met de studenten
en probeert houding en beweging in harmonie te brengen met het
karakter van de te spelen composities.
Daarom is Alexandra ook regelmatig aanwezig bij de lessen.
De studenten appreciëren haar zeer en wij zijn daarom erg blij dat
Alexandra volgend jaar graag wil terugkomen. Haar bijdrage voegt
werkelijk iets toe.
Het slotconcert bestond eigenlijk uit twee recitals van ruim een
uur. Die tijd was noodzakelijk aangezien in de masterclass aan het
principe vastgehouden wordt dat
iedere
deelnemer ook aan het slotconcert meewerkt.
De deelnemende pianisten zijn daar uiteraard erg blij mee.
Zo speelde op 31 augustus - in het Bethaniënklooster -
Mami Shimizu op
poëtische wijze de Nocturne opus 27/1 van Chopin.
Daarop volgde Violetta
Khachikyan met een avontuurlijke weergave van Schumanns achtste
Novelette, een werk dat niet zo vaak gespeeld wordt.
Alexander Kashpurin, de jongste deelnemer, toonde zijn niet
geringe virtuositeit in Chopins derde Scherzo.
Wouter Bergenhuizen
gaf een spannende vertolking van de Spaanse rapsodie van Liszt, een
werk dat gemakkelijk ontaardt in een goedkoop effectstuk. Dat wist
Wouter overtuigend te vermijden. Het eerste recital werd afgesloten
met een zowel poëtische als virtuoze verklanking van drie preludes
van Debussy door Nadja
Filippova
waaronder het effectvolle Jeux d’Artifice.
Tijdens het tweede recital kregen we kans om Ilya Kondratiev te beluisteren in een zeer gepassioneerde,
meeslepende
uitvoering van Schumanns tweede sonate.
Ekaterina Bernikova viel daarna op door haar fraaie toonvorming
in Chopins vierde ballade.
Alexander Kudryatsiev zag
kans op Schuberts overbekende Impromptu opus 142 nr.4 een nieuw
licht te laten schijnen door de mysterieuze momenten te benadrukken.
Een van de belangrijkste composities van Liszt, diens variaties op een
motief uit Bachs Cantate
Weinen, Klagen, werd door
Wakana Shimizu voor het voetlicht gebracht met veel gevoel voor
de hierin zo prominent aanwezige dramatiek en tragiek.
De middag werd in grote stijl afgesloten met Chopins briljante Andante
spianato en Grande Polonaise door
Stanislav Soloviev.
Tijdens het slotconcert bevond onze beschermheer Romain d’Ansembourg
zich op het balkon om van daaruit mooie foto’s te maken van alle
pianisten. Romain was toen al erg ziek maar wilde onder geen
voorwaarde het slotconcert missen. Hij ontbrak immers nooit!
We konden toen niet vermoeden dat Romain nauwelijks een maand later
- op 5 oktober - zou overlijden.
We zijn hem ongelooflijk veel dank verschuldigd en zullen hem nooit
vergeten.
Masterclass 2013 Waalse Kerk, Sweelinckzaal en Bethanien Klooster
Op
23 augustus werd het openingsconcert traditiegetrouw verzorgd door
Willem Brons zelf, in de zo sfeervolle Waalsekerk. Hij streeft er
dan naar composities uit te voeren, die de deelnemers aan de
masterclass niet zo gauw zullen kiezen, zoals
Bachs vierde Partita,
Valse Triste van Kees Olthuis en
Prélude, Choral et Fugue van
César Franck.
Deze 18e masterclass is in alle opzichten een succes
geweest. De acht deelnemers, afkomstig uit Nederland, Duitsland,
Rusland en Japan, waren zonder uitzondering begaafd of zelfs hoog
begaafd. Allen beschikten over een goede, open mentaliteit waardoor
alle suggesties, die tot hen kwamen van de kant van Willem Brons,
serieus genomen werden.
Verheugend was ook de keuze van het repertoire: niet alleen virtuoze
composities maar ook talrijke werken waar het juist gaat om
diepgang, stijlbesef en een groot inlevingsvermogen..
Zo speelden ook de Russische deelnemers in ruime mate repertoire van
de Weense klassieken, een aspect van de muziekliteratuur waar Brons
in gespecialiseerd is. Zo werd er intensief gewerkt aan het
derde en het vierde pianoconcert van Beethoven, de sonates opus
78 en opus 109 en zijn zo intrigerende
Zes Bagatellen
opus 126, die beschouwd kunnen worden als experimenten in
compositie. Zij vormen ook de opmaat tot Beethovens laatste
strijkkwartetten.
Er was ook een Russische deelnemer Ilya Kondratiev, die de complete
Romeo
en Julia Suite van Prokofiev en diens berucht moeilijke
tweede pianoconcert presenteerde.
Het aantal toehoorders bij de openbare lessen, was weliswaar niet
groot maar wie er was toonde zich geïnteresseerd en betrokken.
Zoals gebruikelijk kregen alle deelnemers ruim de gelegenheid om
datgene wat ze opgestoken hadden in de openbare lessen in praktijk
te toetsen tijdens de zes huisconcerten.
Deze huisconcerten zijn een belangrijk bestanddeel van de
masterclass en worden door de deelnemers in hoge mate geapprecieerd.
Uiteraard ook door de organisatoren en het publiek, dat zijn
enthousiasme niet onder stoelen of banken steekt.
Het slotconcert op zaterdagmiddag 31 augustus in het
Bethaniënklooster was wederom een evenement. Het programma was zeer
gevarieerd. We beluisterden een boeiende vertolking van Beethovens
Bagatellen opus 126 door de fijnzinnige musicienne Violetta
Khachikyan uit Armenië. Mami Shimizu, die reeds vele malen van de
partij was, gaf een poëtische uitvoering van Chopins
Barcarolle. De Nederlander Wouter Bergenhuizen bracht op
overtuigende wijze twee minder vaak uitgevoerde werken van Liszt ten
gehore: Jeux d’eaux de Villa
d’Este en het Preludium
op een motief uit Bachs Cantate
Weinen, Klagen. Wakana Shimizu verraste met een puntgave,
gedreven presentatie van
Beethovens
Appassionata.
Twee delen uit Prokofievs
tweede pianoconcert en een deel uit
Beethovens 4e pianoconcert werden voortreffelijk
gespeeld door achtereenvolgens Ilya Kondratiev, die kort daarop een
eerste prijs behaalde tijdens een concours in Rusland, en door
Alexander Kudryiatsev. Ekaterina Bernikova blonk uit in
Tsjaikovski’s Dumka evenals Nadja Filippova in 2 delen uit
Chopin’s
3e
sonate.
Bepaald verrassend was de amusante toegift: de Grand Galop van Liszt
in een bewerking voor acht(!) handen. De deelnemers hadden dit zelf
bekokstoofd. Zelfs Willem Brons wist nergens van. Een briljant en
humoristisch slot van een opwindende week + 1 dag.
Zonder uitzondering zien alle deelnemers weer uit naar de 19e
masterclass in 2013. Probleem voor Willem Brons wordt zonder enige
twijfel: hoe kan de volgende masterclass georganiseerd worden zonder
iemand teleur te stellen. Een mogelijke oplossing zou zijn om de 19e
masterclass met twee dagen te verlengen en het aantal lessen iets te
verminderen. Hierover moet nog gediscussieerd worden.
Ilya Kondratiev, student of Tsjaikovsky Conservatory of Moscow:
Unique atmosphere of the master class of Willem Brons….an amazing
musician and teacher…..
Mami Shimizu from Tokio:
I got a lot of courage from your great playing and teaching…
Tatiana Titova from Moscow:
I am so happy to meet you on my life’s way…
Stanislav Soloviev from St.Petersburg:
I have known Professor Brons for 10 years and every meeting brings
me a lot of joy and happiness.
Violetta Khachikyan from Lübeck:
I must say that the master class of Willem Brons is one of the most
important events during my creative year. Such a strong support
opens new horizons!
Masterclass 2012 Sweelinckzaal &
Bethanienklooster
17e masterclass met fantastische
deelnemers uit Nederland, Duitsland, Japan en Rusland met als klap
op de vuurpijl het zo geslaagde slotconcert waarop alle deelnemers
gespeeld hebben uitgezonderd Nadja Philippova, die ergens anders
verplichtingen had.
Zo konden we luisteren naar Wouter Bergenhuizen, die in Feux
d'Artifice van Debussy een uitstekende indruk maakte. Daarna kwam
een poëtische vertolking door Violetta Khachikyan van Chopins 2e
ballade en enige stukken van Brahms. Alexander Kudryatsev verraste
met een sensitieve vertolking van Chopins Polonaise-Fantasie. Mami
Shimizu viel op door een zeer spirituele weergave van Mozarts sonate
K.V.576. Ilya Kondratiev, 2e prijswinnaar van het Liszt-concours te
Weimar, blonk uit in een aantal delen uit Romeo en Julia van
Prokofiev. Een opmerkelijke keuze was Schumanns Konzertstúck, dat
met veel allure voorgedragen werd door Stanislav Soloviev en
tenslotte maakte Wakana Shimizu veel indruk met haar gedreven
interpretatie van het 1e deel van Rachmaninovs 2e pianoconcert,
fantastisch begeleid door Stanislav. Een verrassende toegift was de
Romance voor piano zes-handig, waarbij Violetta, Stanislav en Ilya
zich onderscheidden en een poëtisch slot tevoorschijn toverden.
Opmerkelijk bij de gehele masterclass
was het zeer hoge niveau. Ik voelde me bevoorrecht om met deze
mensen te kunnen/mogen werken. De reacties van alle deelnemers waren
ongelooflijk positief. Op naar de 18e masterclass in 2013.
Letters of thanks by four Russian participants (2012)
Dear Sir!! I have known Professor Willem Brons for 10 years and
every meeting with him brings a lot of joy and happiness. I would
like to thank Russian Culture Foundation for these incredible and
good things. I wish you all the best!
Best regards, Stanislav Soloviev.
Dear Sirs, Members of the Russian Culture Foundation! From all my
heart I would like to express my gratitude for the amazing
opportunity of participating in master classes in Amsterdam, that
you gave me! Without your support it would have been very difficult,
if not impossible, for me to obtain such important and valuable
experience! With the best wishes of success and good luck.
Yours faithfully, Kudryavcev Alexander.
Dear Sir/Madame! My name is Violetta Khachikyan. I am a pianist from
Saint-Petersburg, Russia. Already several years, at the end of
Summer I come to Amsterdam to play on the Master-Classes by
Professor Willem Brons. I must say that is one of the most important
musical events during my creative year. Every August Professor Brons
invites several exellent young musicians to perform in Holland and
to play on the lessons.We all work very concentrated, having open
lessons with Mr.Brons, listening to each other, showing ourselves on
the concerts, and practicing in the Conservatory of Amsterdam. Such
a strong support opens new horizons in my musical development and
makes me feel sure that I am on the right way. Thank you very much
that you believe in our potential and help us to build up our future
musical career!
Kind regards, Violetta Khachikyan.
Dear Sirs, I would like to express to you my warmest gratitude and
thanks for your help and financial support for taking part in the
Master-Classes Prof. W.Brons. It was a big luck to be invited to
perform at this great event and to have lessons with Willem Brons,
an amazing musician and teacher. I used to take part in many
festivals and master-classes, and I can say that this one is very
special. It combines the piano lessons and performing opportunities,
that is essential for every young pianist, and, moreover, it takes
place in the beautiful city of Amsterdam, which I enjoy so much
every time I come there. But, probably, the most amazing thing in
this festival is its unique atmosphere. Lessons with Prof. Brons,
meeting with young performers from many countries, house concerts
and kind attention of the public made me feel really inspired. It is
a pleasure to be in the circle of professionals and music lovers and
to share their passion for music. I cannot believe, that I could
miss this glorious event because of financial troubles. I am a
student myself, and to find money to pay for the air ticket and
accommodation in Amsterdam would be a big problem for me. That is
why I would like to thank you again and again!
My warmest regards, sincerely, Ilya Kondratiev.
Masterclass 2011 Sweelinck Zaal
Voor het eerst vond de masterclass
plaats in het Conservatorium van Amsterdam. Daar zijn wij dit
instituut uiteraard zeer dankbaar voor.
Traditiegetrouw verzorgde Willem Brons
zelf het openingsconcert. Het programma was als volgt: Bach Prelude
en Fuga in cis klein WTK boek 1, Beethoven Sonate opus 110 in As
groot, Chopin Barcarolle in Fis groot opus 60, Debussy L'Isle
joyeuse en Schubert Sonate in Bes groot D 960. Opmerkelijk was dat
twee composities van dit programma ook een belangrijke rol zouden
spelen tijdens de lessen. Namelijk: de Barcarolle van Chopin en
Beethovens sonate opus 110.
De zes deelnemers waren zonder
uitzondering zeer talentvol. Frappant daarbij was hoe verschillend
alle deelnemers zich manifesteerden qua muzikale geaardheid en
pianistische aanpak. Een duidelijke overeenkomst tussen alle
pianisten was de bereidheid, om niet te zeggen gedrevenheid, om
tijdens deze intensieve week zoveel mogelijk door te dringen tot de
essentie van een compositie. De talrijke huisconcerten hebben daar
ook in belangrijke mate toe bijgedragen.
Wakana Shimizu opende het slotconcert
met een zeer geconcentreerde weergave van Bachs Prelude en Fuga in
bes klein WTK boek 1. Diezelfde intense concentratie handhaafde zij
volledig tijdens een geacheveerde vertolking van Beethovens sonate
opus 110, waarbij ook veel aandacht werd gegeven aan het
dramatische/tragische aspect. Zelfs de diepgang, die bij een
vertolking van dit werk zo onmisbaar is, was voelbaar en hoorbaar.
Mami Shimizu gaf een geïnspireerde vertolking van Chopins Barcarolle
waarbij de lyriek volledig tot zijn recht kwam. Ook het zo
extatische slot werd met grandeur gespeeld. Tatiana Titova bleek
tijdens de huisconcerten veel affiniteit te hebben met de vier
Fuga's opus 72 van Schumann, een werk dat vrijwel nooit tot klinken
komt. Hulde voor deze originele keuze. Tijdens het slotconcert
speelde zij met veel esprit en temperament Debussy's Suite Pour le
piano. Violetta Khachikyan speelde met veel raffinement en fantasie
de 12e Hongaarse Rapsodie van Liszt en wist daarbij voortreffelijk
de hierbij in de regel zo gangbare banaliteiten te vermijden. Ook
Bachs Prelude en Fuga in a klein -oorspronkelijk een compositie voor
orgel- kreeg een zeer muzikale vertolking. Daniil Saymov, die het
sluitstuk vormde, maakte indruk met twee Preludes van Rachmaninov en
imponeerde nog meer met de 1e sonate van Shostakovitch, een
ongenaakbaar werk, dat bepaald expressionistisch aandoet. Daniil
bleek volledig opgewassen te zijn tegen de enorme eisen, die dit
zelden gespeelde werk vergt.
De VPRO maakte radio-opnamen van dit zo
geslaagde slotconcert, waarbij het programma een aantrekkelijke
veelzijdigheid bood, zowel qua programmakeus als qua interpretatie.
Nog een enkel woord over een deelnemer,
die helaas verhinderd was om te spelen tijdens het slotconcert: Ilya
Kondratiev uit Moskou. Tijdens de masterclass speelde hij
uitsluitend Liszt omdat hij kort na de masterclass zou deelnemen aan
het Liszt-concours in Boedapest en in Weimar. In beide concoursen
werd Ilya tot onze vreugde prijswinnaar. Tijdens de huisconcerten
maakte Ilya Kondratiev veel indruk met zijn vertolkingen van
Fantasia en Fuga op de naam Bach van Liszt en de grote sonate in b
klein van dezelfde componist. We hopen hem terug te zien volgend
jaar!
De buitenlandse deelnemers worden
altijd ondergebracht in gastgezinnen waar ze in de regel ook goed
kunnen studeren. Deze gastgezinnen zijn een uiterst waardevolle hulp
voor de studenten.
Masterclass 2010
Het openingsconcert werd door mijzelf
gegeven op 22 augustus met als programma: Bach Chromatische Fantasie
en Fuga, Mozarts Adagio in b klein K.V.540, Beethoven sonate opus
111 en Schumann Fantasie opus 17.
Ook dit keer was de, intussen zoveel
bekender geworden, talentvolle Hannes Minnaar van de partij maar hij
kon helaas wegens andere verplichtingen niet optreden tijdens het
slotconcert. Tijdens de lessen werd er met hem gewerkt aan een
sonate van Mozart en Thema en variaties van Szymanovsky, een werk
dat Hannes bijzonder knap speelde.
Tijdens het zo geslaagde slotconcert
speelde Maria Prokofieva uit Minsk enige delen uit de vrij onbekende
sonate in D groot D 850 van Schubert. Zij speelde dit werk op een
19e-eeuwse Bechstein-vleugel van de firma Andriessen. Op dit
transparante instrument kwam Schubert prachtig tot zijn recht. Mami
Shimizu demonstreerde haar affiniteit met Brahms door middel van een
zeer muzikale weergave van de Klavierstukken opus 116. Ekaterina
Bernikova uit St.Petersburg, die voor het eerst meedeed, gaf een
geladen uitvoering van Chopins 1e Ballade. Violetta Khachikyan gaf
wederom blijk van haar frappante veelzijdigheid door middel van een
gedreven vertolking van Ravels Gaspard de la Nuit waarbij wederom
haar gevoel voor klankkleur opviel. Wakana Shimizu, thans bij Willem
Brons studeert aan het Conservatorium van Amsterdam, speelde als
slot samen met Violetta Khachikyan op even sensitieve als
temperamentvolle wijze het 1e deel van Schumanns pianoconcert.
Als toegift volgde nog het tweede deel uit Scriabins pianoconcert, op
poëtische wijze voorgedragen door Ekaterina en Violetta.
Tijdens deze masterclass kregen alle
deelnemers ruim gelegenheid op te treden tijdens een zestal
huisconcerten, waarvan de opbrengst volledig ten bate kwam van de
pianisten. Tijdens deze huisconcerten kwamen ook nog geheel andere
composities aan bod dan tijdens het slotconcert.
Helaas was dit de laatste keer dat we in Romains huis mochten
vertoeven tijdens de masterclass. Kort hierop zou Romain naar Italië
vertrekken. We zijn hem veel dank verschuldigd!
Masterclass 2009
Tijdens het openingsconcert, waarbij de
toehoorders nauwelijks een plaats konden vinden, speelde Willem
Brons: Bach Goldberg Variaties, Schumann Gesänge der Frühe en Franck
Prélude, Choral et Fugue
Aan deze masterclass werd deelgenomen
door: Haruna Takebe uit Tokio, Nino Gvetadze uit Georgië, Hannes
Minnaar uit Amsterdam, Tatiana Titova uit Moskou Wakana Shimizu uit
Amsterdam/Tokio en Violetta Khachikyan uit St.Petersburg.
Violetta en Haruna konden helaas niet
meewerken aan het slotconcert. Violetta vertrok naar Roemenië waar
zij de 2e prijs behaalde tijdens het Enesco-Concours. Iets later
kreeg zij zelfs een 1e prijs tijdens een pianoconcours te Bremen.
Het was ook een evenement dat Nino Gvetadze aan de masterclass
deelnam. Zij is in Nederland intussen zeer bekend geworden, zeker
als prijswinnares van het Franz Liszt Concours the Utrecht. In deze
masterclass was haar aandacht gericht op de Tombeau de Couperin van
Ravel.
Programma van het slotconcert: -Bach
Prelude en Fuga in As groot WTK boek 2, Wakana Shimizu -Haydn Sonate
in b klein, Tatiana Titova -Beethoven Sonate in cis klein opus 27/2,
Wakana Shimizu -Rachmaninov Uit 1e sonate in d klein deel 1, Hannes
Minnaar -Chopin 4e Scherzo, Wakana Shimizu -Ravel Tombeau de
Couperin, Nino Gvetadze.
Masterclass 2008
In het jaar 2007 was er voor het eerst
na 12 jaar helaas geen masterclass. Dit kwam omdat de pianozaak
Cristofori opgehouden was te bestaan. De directie hiervan was ons
altijd ongelooflijk ter wille geweest en was steeds zo vriendelijk
om voor een schijntje het gebouw ter beschikking te stellen aan de
masterclass. Het huren van een andere locatie gaf dan ook
onmiddellijk onoverkomelijke financiële problemen. Alles leek erop
dat een nieuwe start van een masterclass een utopie zou blijven.
Maar zie: de genereuze Romain d'Ansembourg, woonachtig op de
Keizersgracht 387, stelde zijn ruime huis inclusief concertvleugel
gratis ter beschikking waardoor in augustus 2008 tot onze grote
vreugde een nieuwe start gemaakt werd. Ditmaal met slechts vijf zeer
talentvolle deelnemers. Hierdoor was het mogelijk met ieder van hen
een week lang dagelijks intensief kunnen werken, een frequentie die
voor een masterclass uniek genoemd mag worden.
Eén van de vijf deelnemers was de zeer
getalenteerde Hannes Minnaar, die niet lang daarna in Genève en
Brussel enige indrukwekkende prijzen zou winnen. Op het slotconcert
imponeerde hij met een aantal Preludes van Frank Martin alsook met
Beethovens pianosonate opus 81: das Lebewohl, waarin hij blijk gaf
van een opmerkelijk inzicht in de complexe structuur. Violetta
Khachikyan uit St.Petersburg blonk uit door haar frappante
veelzijdigheid, artistieke uitstraling en onbevangenheid. Zij gaf
onder meer een bevlogen interpretatie van Schumanns Carnaval.
Tatiana Titova uit Moskou verraste met een groots uitgevoerde,
aartsmoeilijke sonate van Samuel Barber. Daniil Saymov, eveneens uit
Moskou gaf een fascinerende uitvoering van Ravels La Valse en
speelde ook nog, samen met Tatiana Titova, een gedeelte uit het
derde pianoconcert van Rachmaninov. De jongste deelneemster, de pas
18-jarige Wakana Shimizu speelde ronduit prachtig de tweede ballade
van Chopin. Tijdens de lessen bleek zij ook veel affiniteit te
hebben met Bach, Mozart, Schumann en Brahms. Van Schumann vertolkte
zij het in Nederland vrijwel onbekende Allegro opus 8.
Onmiddellijk werd besloten om in
Augustus 2009 de 14e editie van de masterclass in dezelfde gastvrije
locatie te laten plaatsvinden: het aantrekkelijke huis van Romain
d'Ansembourg.
Masterclass 2006
Kenmerkend voor deze masterclass is aandacht voor een zo breed
mogelijk repertoire: van Bach tot en met de eigentijdse muziek.
Zowel Willem Brons als de Russische pianist Vladimir Tropp geven
recitals en belangwekkende introducties op de concerten. Aandacht
voor historische uitvoeringspraktijk is er ook. Zo geeft Willem
Brons een recital op een Weense vleugel uit het begin van de 19e
eeuw. Daarnaast geeft de specialist voor hedendaagse muziek, Ralph
van Raat, een (lecture)recital met werken van bekende,
vooraanstaande Hedendaagse componisten. Naast dagelijkse deelname
aan de masterclass, geven de in totaal acht jonge deelnemers
lunchconcerten die gratis toegankelijk
zijn voor het publiek. De masterclass eindigt met een feestelijk
slotconcert waaraan alle pianisten deelnemen.
Een registratie van het slotconcert zal op zondag 17 september 2006,
van 18.00-19.00 uur, tijdens het programma 'Jong Talent' worden
uitgezonden door TROS Radio 4.
Tijdens de openbare lessen kunt u meemaken hoe docenten les geven
aan deelnemers. Openbare lessen wil zeggen: lessen die voor een
ieder toegankelijk zijn. Aangezien de studenten allen een zeer hoog
niveau hebben, is het voor publiek een interessante, unieke ervaring
om van dichtbij mee te maken.
Deelnemers 2006:
Marina
Chamasyan,
Richard
Flemming, Violetta Khachikyan, Hannes Minnaar, Konstantin Shamray,
Mami Shimizu, Stanislav Soloviev en
Tatiana Titova.
Masterclass 2005
Zondagmiddag
21 augustus 2005 werd in de Grote Zaal van Cristofori de 11e
Internationale Masterclass Piano 2005 o.l.v. Willem Brons en
Vladimir Tropp afgesloten met een feestelijk slotconcert waaraan
traditiegetrouw alle cursisten deelnamen. Gedurende de negen
voorafgaande dagen hebben Willem Brons en Vladimir Tropp steeds voor
een aandachtige zaal op inspirerende wijze hun masterclass gegeven
aan cursisten uit Nederland, Japan en Rusland.
Hoogtepunten tijdens de masterclass
waren: het drukbezochte openingsconcert door Willem Brons met de
laatste drie sonates van Beethoven, de vertolking van Rachmaninoffs
Corelli-Variaties door Vladimir Tropp en de aanwezigheid van
componisten Robert Heppener en Louis Andriessen tijdens het recital
van Ralph van Raat.
Tijdens het slotconcert traden acht,
zeer getalenteerde deelnemers op: t.w. Helena Basilova, Richard
Flemming, Junko Kanome, Violetta Khachikyan, Konstantin Shamray, Moe
Shirai, Tatiana Titova en Martijn Willers. Het niveau van de
pianisten was uitzonderlijk hoog en het programma zeer gevarieerd.
TROS Radio 4 zendt op Vrijdag 2
september 2005 in het programma 'Middagconcert' om 13.00 uur delen
uit van het slotconcert.
Masterclass 2004
Op
zondag 22 augustus 2004 werd in de Grote Zaal van Cristofori de 10e Internationale
Masterclass Piano 2004 o.l.v.
Willem Brons en Vladimir Tropp afgesloten met een feestelijk
slotconcert
waaraan traditiegetrouw alle cursisten deelnamen en waarvan het
niveau uitzonderlijk hoog was. De presentatie daarvan lag wederom in
handen van Aukelien van Hoytema. Gedurende de negen
voorafgaande dagen hebben Willem Brons en Vladimir Tropp steeds voor
een aandachtige zaal op inspirerende wijze hun masterclass gegeven
aan cursisten uit Nederland, Japan en Rusland. Tijdens het
slotconcert traden acht, zeer getalenteerde deelnemers op: t.w.
Daria van den Bercken, Alexander Drozdov, Yoshio Hamano, Maarten den
Hengst, Sergey Sobolov, Konstantin Shamray, Mami Shimizu en Wakana
Shimizu.
TROS Radio 4 zond op vrijdagmiddag 17 september 2004 in het
programma "Middagconcert" om 13.00 uur een compilatie uit van de
masterclass en het slotconcert.
Masterclass 2003
Van zaterdag 16 augustus t/m zondag 24
augustus 2003 presenteert Stichting Eusebiuskring in Cristofori de
Internationale Masterclass Piano 2003. Ontdekkingen, verrassingen en
verscheidenheid binnen de westerse en russische wijze van
interpreteren zijn ditmaal de opvallendste troeven van deze negende
editie. Willem Brons en de Russische pianist Vladimir Tropp
presenteren daartoe ditmaal gezamenlijk de masterclass. Als
begenadigd inleider, analist en solist, zal Willem Brons tijdens
deze masterclass verduidelijken welke vaardigheden de jonge
deelnemers zich eigen dienen te maken.Vladimir Tropp, verbonden aan
het befaamde Gnessin Instituut, is één van die Russische pianisten
die getuigt van de continuïteit van de grote 'Russische School'.
Vertegenwoordigers van deze school onderscheiden zich door een
uitzonderlijke technische vaardigheid en blinken vooral uit in het
romantische repertoire.
Naast Europese deelnemers nemen enkele
jonge, zeer getalenteerde russen als cursist deel aan de
masterclass. Zowel de masterclass als de lunchconcerten, die de
jonge deelnemers dagelijks geven, zijn toegankelijk voor het
publiek. De masterclass zal op zondag 24 augustus worden afgesloten
met een feestelijk slotconcert gepresenteerd door Aukelien van
Hoytema, waaraan alle jonge pianisten deelnemen. Het evenement zal
op een nader te bepalen tijdstip worden uitgezonden door TROS Radio
4.
Naast de concerten van Willem Brons en
Vladimir Tropp, zal Ralph van Raat dit jaar een recital geven met
werken van componisten uit de 20e eeuw die op directe wijze
geïnspireerd zijn door hun voorgangers.
Extra ingelast concert: Sergey Sobolev laureaat Koningin
Elisabeth Concours 2003.
Deelnemers 2003:
Mirsa Adami, Daria van den Bercken, Frédéric D' Oria-Nicolas,
Alexander Drozdov,
Yoshio Hamano, Robert Mariskin
, Mami Shimizu, Sergey Sobolev en Kan Tomita.
Masterclass 2002
Onder
auspiciën van de Eusebiuskring en in samenwerking met het
Grachtenfestival, zal van zaterdag 10 t/m zaterdag 17 augustus
wederom de masterclass Piano o.l.v. Willem Brons plaatsvinden in
Salon Cristofori te Amsterdam. De jonge, van tevoren geselecteerde
deelnemers van deze masterclass zijn afkomstig uit binnen- en
buitenland. Deze interpretatiecursus is niet alleen gericht op de
vertolking van het klassieke en vroeg romantische repertoire maar
ook op het repertoire van de 20ste eeuw.
Deze 8ste editie van de masterclass kenmerkt zich wederom door een
veelzijdige opzet. Zo zijn er naast de openbare lessen
lunchconcerten door de getalenteerde deelnemers aan dit
evenement. Pianist Ralph van Raat vervult op 15 augustus een
gastdocentschap. Hij zal een lezing houden over de 36 variaties op
'El pueblo unido jamas será vencido' van de Amerikaanse avant-garde
pianist en componist Frederic Rzewski (1938) en voert diens werk ook
uit. Ook het ‘ijzeren’ repertoire komt aan bod zoals bv. werken van
Schubert en Beethoven. In het kader van dat onderdeel presenteert
Willem Brons op 16 augustus een Weens programma op een historische
vleugel uit 1815. Op 17 augustus geven de deelnemers van deze
masterclass gezamenlijk een feestelijk slotconcert.
Deelnemers 2002:
Mirsa Adami,
Alexander Drozdov, Nana Hizumi, Yuko Kasai, Akiko Matsumura,
Ryongae Rim,
Junko Kanome,
Kan Tomita, Seiko Yagi, Eri Yamamoto, Sayo Yamamura,
Miyako Yoshiki
en Karel VandeVondele.
|